Nechlub se cizím peřím

22. 05. 2012 18:00:00
Je to už pár let, co jsme měli s manželkou zajímavý spor. Došla tehdy s nápadem, abychom využili toho, že jsou zrovna levné papriky a udělali si na zimu zásobu leča. Ve skleníku nám denně dozrávalo několik kilo rajčat, tak jsem v obchodě nakoupil pálivé papriky a dostatek cibule a pak se pustil do práce.

Loupal jsem cibuli, krájel ji, dusil a postupně přidával nakrájené plátky papriky a nakonec naše domácí rajčátka, která jsem před nakrájením oloupal. Zabralo mi to celou neděli. Když jsem večer viděl sedmdesát zavařovacích sklenic plných hotového leča, měl jsem příjemný pocit.

O pár dnů později k nám přijeli rodiče. Manželka se jich ptala: "Mohu vám udělat lečo? Je dobré, dělala jsem ho z našich rajčat!" V té chvíli jsem se naštval. Lečo je přece výsledek mé práce! A ona řekne: "Dělala jsem ho..."

Raději nebudu prozrazovat, jak dlouho jsem s ní pak nemluvil. Když jsme to téma nakonec otevřeli, řekla: "Miláčku, jsme přece jedno tělo, copak to nechápeš?" Dnes už se tomu smějeme, ale tehdy mi do smíchu nebylo. Měl jsem pocit, že mne okradla o mé zásluhy.

Apoštol Pavel píše, že se chce chlubit jen tím, co skrze něho udělal Ježíš. Pak ale pokračuje dál: "Neodvážil bych se totiž mluvit o něčem, co by nevykonal Kristus skrze mne, slovem i skutkem, v moci znamení a divů, v moci Ducha, aby pohané přijali evangelium. Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.
Zakládám si na tom, že kážu evangelium tam, kde o Kristu ještě neslyšeli; nechci stavět na cizím základu, ale jak je psáno: `Ti, jimž nebylo o něm zvěstováno, uvidí a ti, kteří neslyšeli, pochopí. ́ To mi také mnohokrát zabránilo, abych k vám přišel."
(Římanům 15,18-22)

Apoštol se odmítá "chlubit cizím peřím". Znovu připomíná, co skrze něho udělal Ježíš. Připomíná, že vždy pracoval tam, kde před ním žádný křesťanský misionář nebyl. Nechce totiž nikomu upírat jeho zásluhy.

Pavel ze sebe nedělá dokonalého. Stále má občas chuť připomenout druhým své zásluhy i svůj nadstandardní vztah s Pánem vesmíru. V této souvislosti mne zaujala jeho slova, která napsal křesťanům v Korintu: "Musím se pochlubit, i když to není k užitku; přicházím teď k viděním a zjevením Páně. Vím o člověku v Kristu, který byl před čtrnácti lety přenesen až do třetího nebe; zda to bylo v těle či mimo tělo, nevím - Bůh to ví.
A vím o tomto člověku, že byl přenesen do ráje - zda v těle či mimo tělo, nevím, Bůh to ví – a slyšel nevypravitelná slova, jež není člověku dovoleno vyslovit. Tím se budu chlubit, sám sebou se chlubit nebudu, leda svými slabostmi.
I kdybych se chtěl chlubit, nebyl bych pošetilý, vždyť bych mluvil pravdu.
Nechám toho však, aby si někdo o mně nemyslil víc, než co na mně vidí nebo ode mne slyší."
(2. Korintským 12,1-6)

Proč je tak nebezpečné připomínat si "vlastní zásluhy"? Něco o tom prozrazuje příběh, který Pavel zažil v Lystře: V Lystře žil jeden člověk, který měl ochrnuté nohy; byl chromý od narození a nikdy nechodil. Ten poslouchal Pavlovo kázání. Pavel se na něho upřeně podíval a když viděl, že věří v Boží pomoc, řekl mocným hlasem: "Postav se zpříma na nohy!" A on vyskočil a chodil.
Když zástupy viděly, co Pavel učinil, provolávaly lykaonsky: "To k nám sestoupili bohové v lidské podobě!" Barnabášovi začali říkat Zeus, Pavlovi pak Hermes, poněvadž to byl především on, kdo mluvil.
Dokonce kněz Diova chrámu před hradbami dal přivést k bráně ověnčené býky a chtěl je s lidmi apoštolům obětovat.
Když se to Barnabáš a Pavel doslechli, roztrhli svůj oděv, vběhli do zástupu mezi lidi a volali: "Co to děláte? Vždyť i my jsme smrtelní lidé jako vy..."
(Skutky 14,8-15)

Nevím, zda bych dokázal v podobné situaci zareagovat stejně pohotový, jako Pavel. Když se mu lidé chtěli klanět, okamžitě jim ukázal, komu náleží taková pocta. Nepatří žádnému člověku. Patří jedině Bohu.

Oba apoštolové dokázali, že to s odmítáním chlouby myslí vážně. Pokud se chci naučit jednat podobně, měl bych začít u toho, že vždy, když se mi něco podaří, poděkuji Bohu za schopnosti, které mi dal. Vše, co mám, mám jen díky němu. Toto vědomí mi pomůže získat imunitu proti pýše a pocitu vlastní velikosti.

Autor: Vlastík Fürst | úterý 22.5.2012 18:00 | karma článku: 26.70 | přečteno: 1389x

Další články blogera

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 428 | Diskuse

Vlastík Fürst

Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?

Andrej Babiš stále více přikyvuje lidem, podle kterých je vojenská pomoc Ukrajině špatná, protože přispívá k další eskalaci „speciální vojenské operace“ na Ukrajině a brání tomu, aby tam nastal mír.

22.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 40.36 | Přečteno: 3731 | Diskuse

Vlastík Fürst

Andreji, jak docílíš toho míru?

Je Andrej Babiš hrozbou pro naši zemi? To je otázka, na kterou můžeme mít odlišný názor. Sám šéf hnutí ANO se včera k této problematice opět vyjádřil.

20.3.2024 v 11:50 | Karma článku: 33.36 | Přečteno: 1006 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 573 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 381 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 428 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 573 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...