Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dědictví

Mám pár let do důchodu a tak občas přemýšlím, jaké to bude, až nebudu muset vstávat. Na jedné straně se na důchod těším, protože nebudu muset řešit problémy, které mi přináší mé povolání.

Na druhé straně vím, že budu muset řešit jiné problémy, které přináší stáří a pomalé ubývání zdraví a sil.

     Je tu ale ještě něco, z čeho mám obavy – budu mít dost prostředků na to, abych zaplatil důstojné bydlení a abych měl co jíst? Bude mít ještě stát na důchody? A pokud ano, vyjdu s tím, co dostanu a s tím, co ještě našetřím?
Nevím, jaké starosti řešil David v době, kdy vznikl jeho 16. žalm. Ale právě jeho slova mi pomáhají najít při pohledu do budoucna ztracený klid:
"Ochraňuj mne stále, můj silný Bože,
   jen na tebe se mohu spoléhat." (Žalm 16,1)
I když se snažím dělat vše pro to, abych v době důchodu nemusel skončit na ulici, je mi jasné, že mou jedinou jistotou je Bůh. Kolikrát v životě mi pomohl překonat problémy, které se zdály neřešitelné. Tak proč bych neměl věřit tomu, že má řešení i pro mé stáří? David pokračuje:
"Vyznávám: ´Ty jsi mým jediným Pánem,
   a nad tvou dobrotu nemám nic lepšího.´
Vážím si těch, kteří jsou tobě milí
   a mám je velmi rád." (Žalm 16,2-3)
Jsem rád, že jsem v životě potkal mnoho lidí, kteří měli jistotu spasení, protože poznali Boží lásku a jeho milost. Právě tito lidé mi vždy dodávali odvahu vložit svou budoucnost do Božích rukou a nespoléhat se na nikoho a nic jiného. Nevytvářet si nějakého svého vlastního bůžka.

     Jsou lidé, kteří se mohou těšit na dědictví po rodičích nebo po někom ze své rodiny. Já o nikom takovém v mé rodině nevím. Přesto se mohu spolehnout na to, že také budu dědit. Mohu se těšit na úžasné dědictví, které mohu využívat už dnes:
"Ti, co mají jiné bohy, než tebe, Pane,
   množí si bolest a klidu nenacházejí.
   Nechci s nimi obětovat, odmítám jejich dary,
   chci zapomenout i na to,    jak se jejich bohové jmenují.
Mým dědictvím je věčný Hospodin,
   on životem plní můj pohár a střeží pro mne právoplatný podíl." (Žalm 16,4-6)
V životě se setkávám se dvěma typy lidí. Jedni se neustále strachují tím, co by je jednou mohlo potkat. Mají vše, co potřebují ke šťastnému a spokojenému životu, ale jejich obavy z toho, "co by, kdyby" z nich dělají nešťastníky...
     Vedle toho jsou lidé, které v životě potkala spousta neštěstí a těžkých životních ztrát. Oni přesto zůstávají optimisty. Dokážou se radovat i z drobností a vidí každý den spoustu důvodů k vděčnosti.

     Vždy jsem si myslel, že optimismus nebo pesimismus je člověku vrozený. Něco na tom určitě je, ale nemusí to tak zůstat. Můj kamarád je v sedmdesáti neustále plný optimismu. Poznal jsem ho před osmi lety a měl jsem pocit, že takový byl vždy. Vypadá zdravě, vždy je samý úsměv... Když mi jednou prozradil, jaké má zdravotní problémy, ptal jsem se ho, jak může být při tom všem stále tak radostný. Odpověděl mi: "Víš, já jsem se rozhodl, že je lepší být radostným optimistou, než tím, kdo si neustále stěžuje. A ono to, díky Bohu, funguje."
     I David mohl naříkat na "nepřízeň osudu". Raději se rozhodl radovat z toho, že jeho "dědictvím je věčný Hospodin". Můžeme se k němu přidat.

Autor: Vlastík Fürst | pátek 28.6.2019 20:10 | karma článku: 32,13 | přečteno: 625x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

Tři tisíce tři sta třicet tři

Co se vám vybaví, když slyšíte číslovku tři tisíce tři sta třicet tři? Je to tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných stříkaček, které přeletěly přes tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných střech?

24.4.2024 v 8:12 | Karma: 14,14 | Přečteno: 231x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Diskuze dospělých

Nedávno jsem v autě poslouchal velice zajímavý rozhovor. Moderátorka si povídala s lékařem, ale překvapivě ne o tělesném zdraví, ale spíše o tom duševním.

21.4.2024 v 12:41 | Karma: 23,70 | Přečteno: 754x | Diskuse| Společnost

Vlastík Fürst

Zvláštní závislost

Už jste někdy o někom řekli, že je feťák nebo notorik? Tak nepěkně nazýváme ty, kdo si vypěstovali závislost na drogách, a to i na té, která zabíjí nejvíce lidí – na alkoholu. Dnes mám ale na mysli jinou závislost.

19.4.2024 v 13:03 | Karma: 19,59 | Přečteno: 520x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Jak Sergej Lavrov odsoudil i V. V. Putina

Krátce před párečním útokem Iránu na Izrael hovořil Hosejn A. Abdollahija, iránský ministr zahraničí, s ruským protějškem, Sergejem Lavrovem o situaci na blízkém východě. Jinými slovy - Rusko Iránu jeho útok na Izrael schválilo.

15.4.2024 v 8:20 | Karma: 37,41 | Přečteno: 3897x | Diskuse| Společnost

Vlastík Fürst

Propastný rozdíl mezi ANO a KDU-ČSL

Pokud se podíváme na volební preference ANO a KDU-ČSL, je rozdíl propastný. Podíváme-li se pozorně na úroveň demokracie uvnitř obou politických uskupení, je propast ještě hlubší.

12.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,37 | Přečteno: 6780x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 3333
  • Celková karma 30,50
  • Průměrná čtenost 785x
Jsem spokojený důchodce, který má právo na svůj subjektivní názor i na pohled na svět.
Mám rád diskuze, ve kterých se dovím něco nového. Pochopím ale i ty, kteří si jen potřebují schladit žáhu. Pokud jim to pomůže jako terapie nebo detox, má to smysl.
Jsem jen člověk s právem zmýlit se, protože neomylný je prý jen Bůh.