Šťastný člověk

22. 05. 2020 19:10:30
Štěstí si každý můžeme představovat jinak. Pro někoho je štěstí, když najde na chodníku stovku. Jiný za štěstí považuje výhru ve Sportce. Další... Každý máme svou představu.

Podívejme se, co přineslo pocit štěstí Davidovi.
"Šťastný je člověk,
jemuž jsou odpuštěny viny,
jehož hříchy jsou pohřbeny.
Šťastný je člověk,
kterému Bůh nepočítá provinění
a v jehož srdci není klamu."
(Žalm 32,1-2)
David se považuje za šťastného ve chvíli, kdy mu Bůh odpouští hříchy. Štěstí je podle něho stav, kdy má díky Boží odpouštějící milosti čisté svědomí.

Tímto vyznáním nám David hodně prozrazuje o svém temperamentu a také o tom, jak on sám přemýšlí o hříchu. Nebagatelizuje ho, neříká, že o nic nejde. Hřích je něco, za co se stydí a byl by nejraději, kdyby o něm nikdo nevěděl:
"Dokud jsem mlčel a skrýval svůj hřích,
moje kosti vysychaly a celé dny jsem pronaříkal.
Bože, ve dne i v noci na mne doléhala tvá spravedlivá ruka,
má svěžest se vytratila jako v letním žáru."
(Žalm 32,3-4)
David má úžasný dar zachytit několika slovy to, co prožívá každý člověk, který skrývá své problémy a hříchy. Podle něj se tento stav podobá situaci, kdy jsme třeba na poušti a chybí nám voda. Máme pocit, že jsme vyprahlí, veškerá radost se vytrácí a naše myšlenky se ubírají spíše ke skepsi a depresi.

Spousta lidí se domnívá, že nejlepší je "zatloukat, zatloukat a znovu zatloukat". Tak to kdysi radil manželský poradce a sexuolog, pan Miroslav Plzák. Jenže hřích, i když zatloukaný a zdánlivě dobře zamaskovaný, ničí naše nitro. Není snadné umlčet vlastní svědomí. Čím déle v sobě nosíme hřích, z jehož odhalení máme strach, tím větší paseku v naší duši udělá.
To poznal i David. Proto se nakonec rozhodl:
"Proto jsem ti, Bože, přiznal svůj hřích
a odkryl před tebou své špatnosti.
Řekl jsem: ́Vyznám se Bohu ze svých hříchů! ́
A tys mi odpustil
a smazal moji špatnost i mé viny."
(Žalm 32,5)
Vzpomínám na dobu, kdy jsem naletěl "skořápkářům", kteří mne obrali o pět set korun. Bylo to v době, kdy jsme doma počítali každou korunu. Stalo se to v Ostravě. Když jsem se díval, jak jeden z nich skrývá pod skořápkami kuličku, vždy jsem uhádl, pod kterou je schovaná. Jenže, když jsem vsadil pětistovku, tak do mne v jednom okamžiku kdosi "náhodou" strčil a já se na chvíli nemohl soustředit na kuličku. Prohrál jsem.
Jel jsem domů a bylo mi zle. Nejen z toho, že jsem prohrál. Řešil jsem, zda to mám říct manželce nebo ne. Znal jsem její názor na podobné "hraní o peníze" a tak jsem měl strach z její reakce. Nakonec jsem se jí přiznal až třetí den. Vůbec nic mi nevyčítala, protože poznala, že mne to trápí i bez jejích výčitek. A já si v duchu nadával, že jsem jí vše neřekl hned. Nemusel bych se tři dny trápit.

Šťastný člověk umí vyznat svůj hřích hned, jak se stane. Nemusí se pak zbytečně trápit. To je Davidova zkušenost. To je i má zkušenost.

Autor: Vlastík Fürst | pátek 22.5.2020 19:10 | karma článku: 25.06 | přečteno: 301x

Další články blogera

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 148 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 475 | Diskuse

Vlastík Fürst

Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?

Andrej Babiš stále více přikyvuje lidem, podle kterých je vojenská pomoc Ukrajině špatná, protože přispívá k další eskalaci „speciální vojenské operace“ na Ukrajině a brání tomu, aby tam nastal mír.

22.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 40.42 | Přečteno: 3760 | Diskuse

Vlastík Fürst

Andreji, jak docílíš toho míru?

Je Andrej Babiš hrozbou pro naši zemi? To je otázka, na kterou můžeme mít odlišný názor. Sám šéf hnutí ANO se včera k této problematice opět vyjádřil.

20.3.2024 v 11:50 | Karma článku: 33.36 | Přečteno: 1010 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... (Pro Marušku... )

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.68 | Přečteno: 252 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 1500 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 475 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...