Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

     Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele -  učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

     K té dnešní vzpomínce mne inspirovala včerejší diskuze pod článkem o  nové podobě zdejšího blogu. Místní paní učitelka se tam rozčilovala, že se na titulce objevil článek, ve kterém „je asi deset pravopisných a stylistických chyb.“
Za ta léta, co zde píšu, jsem už vyrobil spoustu pravopisných a určitě i stylistických chyb. Objevuji je dokonce i v textech jiných blogerů. Nejsem dokonalý a k pravopisným chybám jiných jsem tolerantní, protože pro mne je důležitější samotný obsah blogu.

     Během čtení mnoha příspěvků paní učitelky jsem si vzpomněl na moji češtinářku. Za domácí úkol jsme tehdy měli napsat slohovou práci. Téma si už nepamatuji, ale slohovku jsem napsal a odevzdal.
Naše češtinářka ráda oznamovala známky „od konce“. Začínala pětkami a končila jedničkami. Pokud šlo o diktát, četla mé jméno většinou mezi prvními. U této slohovky jsem čekal, že to dopadne podobně.
Soudružka učitelka, jak jsme ji tehdy museli oslovovat, postupně ohlašovala známky a některé i komentovala. Když už byla u jedniček, začal jsem být nesvůj. Pak dokonce prošla všechny šprty i šprtky a o mně nic. „Že by tu mou slohovku někde ztratila?“, napadlo mne.
Pak najednou zaznělo: „Vlastíku ty má ode mne známku pět lomeno jedna. Pětka, jak asi tušíš, je za pravopis. Jednička je za tvůj sloh. Nevadilo by ti, kdybych tvou slohovku přečetla všem?“ Byl jsem tím zaskočený, ale souhlasil jsem. Po chvíli dočetla, udělal dramatickou pauzu a pak řekla: „Pravopis je důležitý, ale obsah ještě důležitější. Pravopis máš hrozný, ale piš dál!“

     Když jsem v těch vzpomínkách, tak jsem si vzpomněl i na učitele, kteří tak povzbudit neuměli. Starší syn měl problém s plaváním. Paní učitelka nad ním nakonec zlomila hůl. Mojí ženě na třídních schůzkách řekla: „Ten váš kluk nikdy plavat nebude!“
To ale netušila, co dokáže mateřská láska. Moje žena jí velice důrazně oznámila: „Do týdne bude plavat!“ Opravdu, do týdne plaval nejen on, ale i jeho mladší bráška. Nebylo to na olympiádu, ale když jsme později začali jezdit k moři, v pohodě s námi plaval.

     Vybavila se mi i vzpomínka na „přijímačky“ do Lidové školy umění. Moje příbuzná, která ráda zpívala, tam šla se svojí dcerou. Předsedkyně poroty po chvíli požádala její dceru, aby na maminku počkala na chodbě. Když odešla, prohlásila: „Paní, netrapte vaší dceru. Vždyť ona má absolutní hudební hluch!“
Ani tahle máma to nevzdala. Její dcera o pár let později absolvovala JAMU. Jako členka známého pěveckého tělesa pak procestovala kus světa.

     Závěrem chci poděkovat místní češtinářce za to, že jsem si díky ní vybavil vzpomínku na mou češtinářku, která dokázala povzbudit i takové pravopisné nemehlo, jako jsem já. Jen si říkám, jak by to se mnou dopadlo, kdyby mne učila...

P.S. Pokud máte nějakou pěknou vzpomínku na kantora či kantorku, kteří vás dokázali povzbudit, potěší mne, když se o svou vzpomínku podělíte v diskuzi, kterou rád otevírám.

Autor: Vlastík Fürst | středa 27.3.2024 14:30 | karma článku: 24,72 | přečteno: 620x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

Máš ho malýho

Pánové, už jste někdy něco podobného slyšeli? Pokud ano, jak jste se cítili? Určitě to není nic, co byste vyhledávali. A co teprve, když to o vás řekne nebo napíše žena?

26.4.2024 v 17:38 | Karma: 18,71 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Tři tisíce tři sta třicet tři

Co se vám vybaví, když slyšíte číslovku tři tisíce tři sta třicet tři? Je to tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných stříkaček, které přeletěly přes tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných střech?

24.4.2024 v 8:12 | Karma: 16,56 | Přečteno: 285x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Diskuze dospělých

Nedávno jsem v autě poslouchal velice zajímavý rozhovor. Moderátorka si povídala s lékařem, ale překvapivě ne o tělesném zdraví, ale spíše o tom duševním.

21.4.2024 v 12:41 | Karma: 23,86 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Vlastík Fürst

Zvláštní závislost

Už jste někdy o někom řekli, že je feťák nebo notorik? Tak nepěkně nazýváme ty, kdo si vypěstovali závislost na drogách, a to i na té, která zabíjí nejvíce lidí – na alkoholu. Dnes mám ale na mysli jinou závislost.

19.4.2024 v 13:03 | Karma: 19,59 | Přečteno: 521x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Jak Sergej Lavrov odsoudil i V. V. Putina

Krátce před párečním útokem Iránu na Izrael hovořil Hosejn A. Abdollahija, iránský ministr zahraničí, s ruským protějškem, Sergejem Lavrovem o situaci na blízkém východě. Jinými slovy - Rusko Iránu jeho útok na Izrael schválilo.

15.4.2024 v 8:20 | Karma: 37,41 | Přečteno: 3898x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 3334
  • Celková karma 30,26
  • Průměrná čtenost 785x
Jsem spokojený důchodce, který má právo na svůj subjektivní názor i na pohled na svět.
Mám rád diskuze, ve kterých se dovím něco nového. Pochopím ale i ty, kteří si jen potřebují schladit žáhu. Pokud jim to pomůže jako terapie nebo detox, má to smysl.
Jsem jen člověk s právem zmýlit se, protože neomylný je prý jen Bůh.