Atény – velká výzva (Začalo to zklamáním 35)
Teď prochází Aténami a vidí desítky nádherných chrámů a paláců. Při té podívané si začíná uvědomovat pomíjivost všeho, na co byl doposud, jako Žid tak hrdý. Zde v Aténách začíná přemýšlet o novém žebříčku hodnot. Uvědomuje si, že jeruzalémský chrám není to nejcennější, co má. I na tuto židovskou chloubu platí jeho slova, která později napsal svým přátelům ve Filipech: "Ale cokoliv mi bylo ziskem, to jsem pro Krista odepsal jako ztrátu. A vůbec všecko pokládám za ztrátu, neboť to, že jsem poznal Ježíše, svého Pána, je mi nade všecko. Pro něho jsem všecko ostatní odepsal a pokládám to za nic..." (1)
Během svých toulek Aténami Pavel obdivuje všechny umělecké skvosty. Na vlastní oči vidí sochy filozofů, jejichž díla studoval. Při tom všem si ale uvědomuje, že žádný chrám nemůže pojmout Boha. Skutečný Bůh je totiž stejně nekonečný, jako vesmír, který vytvořil.
Při jedné takové procházce Aténami Pavel přemýšlí o tom, v čem spočívá jedinečnost Jeruzaléma. Ještě před pár lety v tom měl jasno. Teď mu najednou docházejí slova. A pak se mu vybavuje jeden rozhovor Hospodina s Mojžíšem. Bůh si tehdy židovského vůdce zavolal na horu, kde s ním chtěl v klidu rozmlouvat. Přitom mu říká: "Vyřiď Izraelcům, ať mi postaví svatyni. Vše ti ukážu a vysvětlím. Ty pak podle toho namaluješ plány." Mojžíš poslechl a v krátké době byl postaven svatostánek, ve kterém byl uctíván Bůh.
Pavlovi při těch úvahách dochází, že všechny předměty i obřady v chrámu symbolizují to, co pro nás dělá Ježíš. Pokud tomu tak je, pak nejen jednotlivosti, ale i celek může být symbolem něčeho, co je v nebi. "Jestli to je pravda, pak ten nejkrásnější chrám musí být v nebi!" říká si najednou překvapeně.
Později Pavel tyto své úvahy formuluje v dopise, který napsal svým židovským krajanům: "To, co je jen náznakem nebeských věcí, bylo nutno očišťovat takovým způsobem; nebeské věci samy však vyžadují vzácnějších obětí. Vždyť Kristus nevešel do svatyně, kterou lidské ruce udělaly jen jako napodobení té pravé, nýbrž vešel do samého nebe, aby se za nás postavil před Boží tváří." (2)
Aténský pobyt se zpočátku podobá tomu, co Pavel prožíval, když byl skoro tři a půl roku v Arábii. Tehdy si myslel, že už pochopil vše, co bude ve své službě potřebovat. Nyní poznává, že každý člověk potřebuje osobní přístup. To, co jednoho k Ježíši přivádí, může druhého naopak odradit. Pavlovi je proto jasné, že styl jeho práce a důkazy, které bude předkládat pohanům v Aténách, musí být úplně jiné, než ty, které dosud používal při práci mezi Židy.
V Aténách s Pavlem zůstal jen Lukáš. Silas s Timoteem v té době pracují v Beroji, protože členové nového sboru, který tam vzniká, potřebují někoho, kdo je zasvětí do všech křesťanských zásad. Oba dva jsou si vědomi, jak velká zodpovědnost jim byla svěřena. Jsou ale svědomití a tak se jim v krátké době daří upevnit víru svých berojských bratrů natolik, že se mohou také vydat na cestu do Atén.
Pavlovi se totiž po několika dnech mezi Řeky po svých spolupracovnících začíná stýskat a tak jim posílá vzkaz, aby za ním co nejdříve přišli. V této době začíná pravidelně navštěvovat místní synagógu, ve které diskutuje s židy i obrácenými pohany. Tento způsob práce už ale nepovažuje za své hlavní poslání zde v Aténách.
Také Silasovi s Timoteem se v Beroji stýská po dlouhých večerní diskuzích, ve kterých je Pavel připravoval na dobu, kdy se budou muset postavit na vlastní nohy, protože jim Pán dá samostatný úkol. Proto se snaží co nejrychleji zvládnout svůj úkol a hned, jak se jim to podaří, vyráží za Pavlem.
Po několikadenní cestě konečně oba dva ve zdraví dorazí do Atén. Pavel s nimi ještě ten večer probírá své úvahy o nebeské svatyni. Je zvědavý na jejich názor a má radost, když vidí, že prožívají stejnou radost, jakou měl on sám, když mu Bůh tyto pravdy ukázal.
Druhý den Pavel doprovází Silase a Timotea při jejich prohlídce Atén. Vodí je po městě a ukazuje místa, která už v předchozích dnech sám navštívil a která podle něj stojí za zhlédnutí. Zastaví se s nimi u zvláštního pomníku. V Aténách jsou stovky pomníků, protože Řekové mají celou armádu bohů. Každý pomník nese jméno boha, kterému je zasvěcen. Na každou lidskou činnost dohlíží alespoň jeden řecký bůh. Sami Řekové někdy neví, kterého boha mají prosit za vyřešení konkrétního problému. Protože, kdyby se obrátili na špatného boha, ten by jim stejně nemohl pomoci a toho správného by si tím znepřátelili.
Díky tomuto přístupu k náboženství postavili už mnohem dříve Atéňané jeden zvláštní pomník. Když se u něho zastavují, Silas s Timoteem marně hledají jméno boha, jemuž je oltář zasvěcen. Je na něm nápis: "Neznámému bohu". Pavla v té chvíli napadá, že je to zde nejspíš jediný oltář, který mohli pro svou oběť použít i Židé.
Večer jsou všichni unaveni. Shodují se ale na tom, že Atény jsou krásné město. Přitom se vzájemně utvrzují v názoru, že tomu, co jednou bude v Božím království, se Atény v žádném případě rovnat nemohou. Večer, když jdou po dlouhém dnu, naplněném spoustou zážitků, konečně spát, ještě chvíli sní o nádheře, která je jednou čeká v Božím království.
________________________________________________________
(1) Filipským 3,7+8; (2) Židům 9,23+24
Vlastík Fürst
Máš ho malýho
Pánové, už jste někdy něco podobného slyšeli? Pokud ano, jak jste se cítili? Určitě to není nic, co byste vyhledávali. A co teprve, když to o vás řekne nebo napíše žena?
Vlastík Fürst
Tři tisíce tři sta třicet tři
Co se vám vybaví, když slyšíte číslovku tři tisíce tři sta třicet tři? Je to tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných stříkaček, které přeletěly přes tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných střech?
Vlastík Fürst
Diskuze dospělých
Nedávno jsem v autě poslouchal velice zajímavý rozhovor. Moderátorka si povídala s lékařem, ale překvapivě ne o tělesném zdraví, ale spíše o tom duševním.
Vlastík Fürst
Zvláštní závislost
Už jste někdy o někom řekli, že je feťák nebo notorik? Tak nepěkně nazýváme ty, kdo si vypěstovali závislost na drogách, a to i na té, která zabíjí nejvíce lidí – na alkoholu. Dnes mám ale na mysli jinou závislost.
Vlastík Fürst
Jak Sergej Lavrov odsoudil i V. V. Putina
Krátce před párečním útokem Iránu na Izrael hovořil Hosejn A. Abdollahija, iránský ministr zahraničí, s ruským protějškem, Sergejem Lavrovem o situaci na blízkém východě. Jinými slovy - Rusko Iránu jeho útok na Izrael schválilo.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
- Počet článků 3334
- Celková karma 30,15
- Průměrná čtenost 785x
Mám rád diskuze, ve kterých se dovím něco nového. Pochopím ale i ty, kteří si jen potřebují schladit žáhu. Pokud jim to pomůže jako terapie nebo detox, má to smysl.
Jsem jen člověk s právem zmýlit se, protože neomylný je prý jen Bůh.
Seznam rubrik
- Inspirováno biblickým Žalmy
- Novozákonní rezonance
- Na počátku všeho bylo Slovo
- Rady moudrého starce
- Komentáře
- Křesťanství je...
- Kuchař pro začínající kuchaře/
- Paprsky
- Přísloví a Perly krále Šalamou
- 50+
- Společnost
- Střípky nejen z prázdnin
- Vážím si
- Vztahy
- ZOO nebo ráj ?
- Život není fér
- Osobní
- A co když žádný Bůh není?
- Co když Bible nelže?
- Dopisy apoštola Petra
- Evangelium svatého Pavla
- Hádanky
- 365 dnů s Matoušem
- Viděl jsem Boha
- Pořádek nebo anarchie?
- Začalo to zklamáním
- sobotní blog
- Jaký je Bůh ?