Vážím si jednoho mazala

2. 04. 2014 15:15:56
Můj známý nemá rád umělce. Spisovatelé jsou pro něho pisálci, hercům a zpěvákům říká komedianti, a malíři jsou podle něj mazalové. Všichni dohromady jsou pak darmožrouti, bez kterých by se svět klidně obešel.

Nepatřil jsem k milovníkům abstraktních obrazů. Pokud jsem neviděl krajinu, zátiší nebo portrét, byla to pro mne jen "mazanina", kterou by dokázal namalovat i cvičený šimpanz, a možná dokonce i já, kterému výtvarná výchova vždycky kazila průměrnou známku na vysvědčení.

Před dvěma roky jsem se seznámil s Emíliem, který maluje právě abstrakci. Vlastně jsem znal dřív obrazy než jeho. Tři miniatury visely v obýváku mých přátel. Byly zajímavé, ale byla to jen abstrakce, takže jsem je z počátku moc neprožíval.

Pak jsem se na jednom výletě potkal s Emíliem, autorem těch obrázků. Sdíleli jsme se spolu o náš pohled na současný svět. Vyprávěl o svých touhách a přáních, o hledání podstaty bytí, i o tom, jak vznikají jeho díla... A jak šel čas, byl mi Emílio stále sympatičtější.

Nedávno se mi svěřil s velkým problémem. Domaloval obraz, který slíbil Etel, naší společné kamarádce, a teď se s ním nemůže rozloučit. Když jsem viděl ten smutek v jeho tváři, tak jsem mu řekl: "Mám takový dojem, že obrazy mají pro tebe stejnou cenu, jako pro mne mí synové!"

O pár dnů později jsem potkal Etel, která jako dobrovolnice v naší frýdecké Adře pomáhá oblékat bezdomovce. Je to činnost, která někdy člověka dokáže pořádně "vyšťavit". Když jsme se potkali, její zářící oči okamžitě prozradily, že se Emílio se svým obrazem už rozloučil. Říkala: "Když přijdu vyčerpaná a unavená domů, sednu si v obýváku do křesla a opřu si hlavu směrem k Emíliovu dílu." Půl mi hodiny pak nadšeně vyprávěla o tom, co vše na tom plátně vidí, a jak ji ta malba dodává novou energii.

Díky Emíliovi pomalu začínám mít rád i tu abstrakci. Dívám se na obraz a představuji si mistra, který do barev, které vnímám, ukládal den za dnem své nálady a sny, i své touhy po světě, na kterém se bude lépe žít. Najednou už nevidím jen nějakou "mazaninu".

Etel to pěkně vystihla: "Ten obraz ke mně mluví nejen když je mi dobře a jsem šťastná, ale i tehdy, kdy mám pocit, že se mi hroutí svět." Zítra má Emílio Vinčenzo velký den a já se těším, že ho uvidím na vernisáži jeho obrazů. Těším se nejen na jeho plátna, ale i na rozzářené oči těch, kteří budou v jeho dílech objevovat to, co se do nich maestro pokusil vložit.

Autor: Vlastík Fürst | středa 2.4.2014 15:15 | karma článku: 27.58 | přečteno: 963x

Další články blogera

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Vlastík Fürst

Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?

Andrej Babiš stále více přikyvuje lidem, podle kterých je vojenská pomoc Ukrajině špatná, protože přispívá k další eskalaci „speciální vojenské operace“ na Ukrajině a brání tomu, aby tam nastal mír.

22.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 40.42 | Přečteno: 3755 | Diskuse

Vlastík Fürst

Andreji, jak docílíš toho míru?

Je Andrej Babiš hrozbou pro naši zemi? To je otázka, na kterou můžeme mít odlišný názor. Sám šéf hnutí ANO se včera k této problematice opět vyjádřil.

20.3.2024 v 11:50 | Karma článku: 33.36 | Přečteno: 1010 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 578 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.97 | Přečteno: 235 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 312 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...