Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tobě nevadí, že byl komunista?

V šalině jsem zaslechl část rozhovoru dvou voličů. Jeden bude volit Andreje Babiše, druhý Petra Pavla. Zaujala mne otázka, kterou položil fanda AB svému sokovi. Oba byli celkem hlasití a tak jejich debatu nebylo možné neslyšet.

     Volič AB se s notnou dávkou ironie v hlasu ptal: „Tobě nevadí, že to byl komunista?“ Očekával jsem, že příznivec PP využije nahrávku na smeč a odpoví v podobném duchu dotazem na „estébáckou“ minulost bývalého premiéra. Jenže protiútok se nekonal. K mému překvapení zaznělo: „Vadí, ale myslím, že vzhledem k tomu, jak jsou rozdané karty, bude Petr Pavel důstojnější hlavou státu než Andrej Babiš a jeho kamarád, současný prezident.“ Pak jsem vystoupil z šaliny a další pokračování rozhovoru jsem už neslyšel.

     Neskrývám, že chci volit Petra Pavla a musel jsem se vyrovnat i s jeho členstvím v KSČ. Jsem o něco starší než on. Během studia na vysoké škole jsem dostal nabídku na vstup do KSČ. Vymluvil jsem se, že jsem na něco takového nejsem ještě zralý. Zkoušeli to pak ještě dvakrát, ale vzhledem k tomu, jaké zkušenosti měla naše rodina s touto stranou, jsem nakonec došel k závěru, že tudy moje cesta nepovede. Vše jsem probíral s mým tátou, který mi pomáhal odolat tomu vábení.
Stejné to bylo, když jsem po osmihodinovém výslechu dostal nabídku, abych si zjednodušil život spoluprací s STB. Opět jsem odmítl. Mohl jsem si to dovolit, protože jsem byl svobodný a nezastával jsem žádnou prestižní funkci, takže na mne v době skomírajícího komunismu soudruzi neměli žádnou tvrdou páku.

     Nejsem si jistý, jaké by bylo moje rozhodnutí, kdybych měl jiné rodiče, jiné ambice, nebo už měl manželku a děti, jejichž perzekucí by mi mohli vyhrožovat. Proto jsem dalek toho, abych každého, kdo se tehdy zapletl s KSČ nebo STB, okamžitě odsoudil.
To, co mi pomáhá se vyrovnat s členstvím Petra Pavla v KSČ, je jeho přístup k vlastní minulosti. Nezapírá ji a přiznává, že dnes by se rozhodoval jinak. V tom vidím rozdíl od Andreje Babiše, který je na Slovensku i nadále evidován jako agent STB, byť svou jakoukoliv vinu popírá.

     Možná ještě poznámka k paní Danuši Nerudové. Pokud bych dnes večer moderoval „předvolební debatu“ na Nově, položil bych jí otázku: „Představte si, že jste se narodila o dvacet let dříve. Můžete stanout v čele univerzity, ale podmínkou je členství v KSČ. Jste si jistá, že byste odmítla?“
Indiánské přísloví říká: „Nesuď člověka, dokud jsi aspoň dvě luny nechodil v jeho mokasínách.“

     Vám, kteří budete volit jinak než já, chci říci, že nás to vůbec nemusí postavit do role nepřátel. Žijeme v demokracii a tak můžeme mít rozdílné názory. Važme si toho.

Autor: Vlastík Fürst | čtvrtek 12.1.2023 10:10 | karma článku: 45,49 | přečteno: 10265x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

Máš ho malýho

Pánové, už jste někdy něco podobného slyšeli? Pokud ano, jak jste se cítili? Určitě to není nic, co byste vyhledávali. A co teprve, když to o vás řekne nebo napíše žena?

26.4.2024 v 17:38 | Karma: 22,69 | Přečteno: 634x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Tři tisíce tři sta třicet tři

Co se vám vybaví, když slyšíte číslovku tři tisíce tři sta třicet tři? Je to tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných stříkaček, které přeletěly přes tři tisíce tři sta třicet tři stříbrných střech?

24.4.2024 v 8:12 | Karma: 17,03 | Přečteno: 292x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Diskuze dospělých

Nedávno jsem v autě poslouchal velice zajímavý rozhovor. Moderátorka si povídala s lékařem, ale překvapivě ne o tělesném zdraví, ale spíše o tom duševním.

21.4.2024 v 12:41 | Karma: 23,87 | Přečteno: 783x | Diskuse| Společnost

Vlastík Fürst

Zvláštní závislost

Už jste někdy o někom řekli, že je feťák nebo notorik? Tak nepěkně nazýváme ty, kdo si vypěstovali závislost na drogách, a to i na té, která zabíjí nejvíce lidí – na alkoholu. Dnes mám ale na mysli jinou závislost.

19.4.2024 v 13:03 | Karma: 19,59 | Přečteno: 524x | Diskuse| Osobní

Vlastík Fürst

Jak Sergej Lavrov odsoudil i V. V. Putina

Krátce před párečním útokem Iránu na Izrael hovořil Hosejn A. Abdollahija, iránský ministr zahraničí, s ruským protějškem, Sergejem Lavrovem o situaci na blízkém východě. Jinými slovy - Rusko Iránu jeho útok na Izrael schválilo.

15.4.2024 v 8:20 | Karma: 37,41 | Přečteno: 3900x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 3334
  • Celková karma 30,38
  • Průměrná čtenost 785x
Jsem spokojený důchodce, který má právo na svůj subjektivní názor i na pohled na svět.
Mám rád diskuze, ve kterých se dovím něco nového. Pochopím ale i ty, kteří si jen potřebují schladit žáhu. Pokud jim to pomůže jako terapie nebo detox, má to smysl.
Jsem jen člověk s právem zmýlit se, protože neomylný je prý jen Bůh.